Norwegian post: Hvordan kan vi bidra til kunnskap og kompetanse? Bruk youtube!


I nyttårstalen sin innviterte Jens Stoltenberg til bredt rådslag om en rekke temaer som er viktige for Norges fremtid, og nylig har regjeringen lansert samarbeidforarbeid.no. Et av temaene skulle være hvordan vi kan ”bidra til kunnskap og kompetanse”. Jeg tror at denne ideen vil være en veldig enkel og kostnadseffektiv måte å bidra til nettopp det.

Jens Stoltenberg innviterer til rådslag. I denne bloggposten kommer jeg med mitt råd.

Youtube.com er en nettside som alle unge, samt en god del eldre, kjenner godt til. På siden kan hvem som helst laste opp videoer, noe som gjør at du kan finne det meste der. Youtube er allerede enormt, og vokser eksponensielt. De nyeste tallene kan fortelle oss at det blir lastet opp 20 timer med video på Youtube hvert eneste minutt, og at godt over en millard filmsnutter blir sett på nettstedet hver dag.

Over en millard filmsnutter blir sett på youtube hver dag, og antall videoer som blir sett og lastet opp daglig vokser.

Når folk hører youtube tenker de gjerne på underholdning, men youtube er også stedet du kan gå for å få forklart matte, økonomi og fysikk, eller se dokumentarer om historie og filosofi. Bidragere trenger ikke mer enn en papirblokk eller tavle, en tusj og et webkamera, og gjør som regel mindre jobb enn en lærer gjør, men mange av dem får likevel titusner av ”views” på videoene sine. I tillegg til private bidragsgytere har Harvard, Stanford og MIT og andre prestisjefylte universiteter begynt å legge ut noen av forelesningene sine på youtube, slik at de er gratis tilgjengelige for hele verden.

Men til tross for at det er mye bra stoff å finne for lærelystne elever på youtube, er det et enormt forbedringspotensiale. Selv for mesteparten av de fagene som elever over hele verden har felles er mesteparten av pensum ikke å finne på youtube, og det som finnes er ofte ikke så lett å finne. Og siden videoene ofte kommer fra uprofesjonelle privatpersoner som kun underviser via youtube på fritiden, er kvaliteten gjerne dårlig. Dessuten finnes knapt undervisningsvideoer på norsk.

Bildet er fra en av patrickJMT sine videoer, hvor han med en papirblokk, en tusj og et webkamera hjelper seerne sine til å forstå matte. Hans 426 videoer har til sammen blitt sett over 5,6 millioner ganger. Oppdatering: I april 2012 har dette tallet økt til nærmere 36 millioner!

Å legge ut undervisning via youtube har mange fordeler. I motsetning til i et klasserom hvor man betaler læreren for å undervise noen titalls elever om gangen (noen hundre hvis det er snakk om universitetsutdanning) trenger læreren kun å undervise en gang, og deretter kan videoen bli sett av alle som måtte ønske for all fremtid. Dette gir enda en fordel: Når man spiller inn kun en gang kan man velge de aller beste lærerne og fokusere på å gjøre undervisningen så bra som overhode mulig denne ene gangen. Derfor blir det veldig billig å gi undervisning med veldig høy kvalitet. Dessuten er det mye som lar seg gjøre på video, som ikke er mulig i et klasserom, og som vil gjøre undervisningen morsomere og lettere å forstå.

Ikke missforstå: Jeg mener ikke at vi skal legge ned skolene våre og oppfordre elevene til å bli hjemme og se på youtube. Men youtube er et supplement med mange fordeler. Hvis en god video dekker et tema kan læreren vise den til klassen i stedet for å forbrede sin egen monolog. Når elever vil repetere til pensum kan de se videoklipp istedet for eller i tillegg til å lese i boka. En del av elevene som synes det er slitsomt å lese vil nok øve mer når det er et alternativ å se videoer på youtube. Og i tillegg til å legge ut hele “skoletimer” (profesjonelle youtube-brukere kan legge ut så lange klipp de vil) kan man legge ut 5-10 minutter lange snutter som forklarer enkeltbegreper. Dette vil nok være bedre tilpasset hvor lenge en elev orker å konsentrere seg om gangen, og hvis man lurer på en enkeltting kan man bare søke det opp på youtube og få en kort og ikke minst god forklaring (for når man lager 5-10 minutter lange videoer for å forklare noe bør man passe nøye på å gjøre dem så pedagogiske og lett forståelige som mulig).

Norske myndigheter bør lage videoer som dekker hele pensum for grunnskolen og vidregående, samt de grunnleggende kursene som blir tatt på universitetene våre. Sett i forhold til hvor mye vi kan oppnå vil dette være ekstremt billig. Vi dekker allerede dette pensumet gang på gang, på skoler over hele landet, hvert år. Vi har allerede flinke lærere og professorer, og siden staten allerede har sin egen rikskringkasting skotter det heller ikke på utstyr og fagfolk til å lage gode videoer. Å organisere dette her burde heller ikke være vanskelig.

Når vi har laget videoene gjenstår det kun å legge dem ut på youtube og å lage en nettside hvor man lett kan finne frem til de videoene man vi se, samt å informere lærere og elever om at dette tilbudet finnes, som også burde være en veldig smal sak.

En enda lettere ting, som ihvertfall burde gjøres, er å filme forelesninger som allerede blir holdt på universitetene våre – ihvertfall for grunnleggende kurs som exphil, matte, introduserende fag til ingeniørfag, osv – og legge dem ut på youtube. Dette vil være til stor fordel for studentene som tar fagene, og også gjøre det mulig for andre interesserte å lett tilegne seg kunnskap. Og det vil være så godt som gratis.

Å legge ut videoer på engelsk vil koste omlag det samme, men nå hele verden.

Vi burde såklart lage norske videoer. Men jeg synes vi også burde gå enda lengre. Å lage videoer på norsk for alle norske elever er ekstremt kostnadseffektivt. Men å lage videoer på engelsk vil koste omlag det samme, men nå mange ganger så mange mottakere. Ved å legge ut engelske videoer av høy kvalitet som dekker pensum fra barneskole til bachelor i alle fag som er felles på tvers av landegrensene (økonomi, fysikk, kjemi, en god del historie, matte, ingeniørfag, engelsk, sosiologi, psykologi, IT, informatikk, biologi, filosofi, legestudier, mediefag, ledelse og administrasjon, pedagogikk, osv, osv) vil vi kunne sørge for at elever og studenter over hele verden som lurer på noe i mye større grad enn nå kan spørre youtube om hjelp og regne med å få et godt svar. Og hvis vi i tillegg lager en nettside hvor vi publiserer disse videoene og gjør det lett å finne fram (videoer som er lagt ut på youtube kan også vises på ande nettsider) kan vi sørge for at mennesker rundt omkring på kloden som vil lære seg et fag ikke trenger å lete lenge.

Hovedgrunnen til at jeg mener vi burde gjøre dette er fordi det er så lite som skal til for å gjøre det lettere for alle verdens innbyggere å tilegne seg kunnskap, og at Norge burde ta på seg denne oppgaven siden ingen andre land ser ut til å gjøre det med det første. Jeg kunne såklart sagt at Norge som et av verdens aller rikeste land kan ta på seg regningen for dette, men jeg tror ikke at dette vil være dyrt i det hele tatt. Jeg tror ikke engang vi vil gå i minus.

Å lage undervisningsvideoer for et internasjonalt publikum kan bli lønnsomt.

Hvis vi lager en nettside hvor man kan finne videoer relevante til alle skolefag, og sørger for at folk får vite om denne siden (som jeg tror vi kan gjøre på en effektiv og billig måte, og som også i stor grad vil gå av seg selv hvis siden er god nok), vil den få mange besøkende, noe som muliggjør store reklameinntekter. Og å legge ut videoer på youtube er gratis, men profesjonelle brukere (såkalte “youtube partners“) tjener penger når folk ser på videoene og når de legger igjen kommentarer. Selv hvis vi lager gjennomarbeidede videoer med høy kvalitet tror jeg det er høy sannsynelighet for at vi vil gå med et godt overskudd. Men langt viktigere er de fordelene en mer kunnskapsrik og kompetent verden vil gi både Norge og menneskeheten som helhet.

Til slutt vil jeg gratulere regjeringen for et veldig viktig initiativ! Forhåpentligvis vil denne måten å nå ut til folk på gi dere mange gode ideer. Hvis dere syntes min idé var interessant håper jeg at dere tar kontakt slik at vi kan snakke om dette, og slik at jeg kan utdype hva det er jeg ser for meg og hvordan jeg tror vi kan få dette til å funke.

2 Responses to Norwegian post: Hvordan kan vi bidra til kunnskap og kompetanse? Bruk youtube!

  1. […] Norwegian post: Hvordan vi kan bidra til kunnskap og kompetanse? Bruk youtube! […]

  2. Anders says:

    Det du sier er så innmari sant! Har selv begynt å følge med på en del av forelesningene som har blitt lagt ut fra Harvard og det er av veldig god kvalitet. Dette bør ikke være et spørsmål om hvis, men når!! Tenk bare hvor greit det er hvis man f.eks ikke føler man lærer noe av en kanskje dårlig lærer på videregående eller høyskolenivå, og gå inn på youtube og lære det av noen som formidler det i toppklassen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: